En dan aan het werk - Reisverslag uit Strathmerton, Australië van Dirk Keijzers - WaarBenJij.nu En dan aan het werk - Reisverslag uit Strathmerton, Australië van Dirk Keijzers - WaarBenJij.nu

En dan aan het werk

Blijf op de hoogte en volg Dirk

27 Februari 2014 | Australië, Strathmerton

Inmiddels ben ik alweer een maand aan het werk dus werd wel weer eens tijd een nieuw reisverslag te plaatsen. Eerst even terug naar een maand geleden, ons vertrek uit Sydney. Het is toch wel raar als je daar op het vliegveld staat en afscheid moet nemen nadat je drie maanden samen hebt gereisd. Maar goed na afscheid te hebben genomen van Kevin, ben ik snel naar het nationale vliegveld gegaan om mijn vliegtuig naar Melbourne te halen. Eenmaal daar aangekomen snel naar het hostel om mijn spullen te dumpen en toen terug naar het treinstation. Alex van Hoof een andere jongen uit Deurne vertrok die dag (nacht) ook terug naar Nederland. Alex heeft drie maanden stage gelopen op het bedrijf waar ik nu werk. Omdat zijn vliegtuig pas laat vertrok hadden we nog even de tijd om een pilsje te gaan pakken in een kroeg in Melbourne en even bij te buurten. De volgende ochtend ben ik met de trein vertrokken naar Shepparton. Daar werd ik opgehaald en gingen we naar de farm in Strathmerton. Die middag heb ik al meteen mee gemolken, het is wel even wennen tussen de koeien.

De farm telt ongeveer 700 melkkoeien en 400 ha grond. 400 koeien worden gemolken door 6 delavalrobots in de stal. De andere 300 koeien worden elke dag twee maal gemolken in een 2x30 swingovermelkstal en blijven de rest van de dag in de wei. De 400 ha wordt volledig gebruikt voor voederwinning. Er wordt gras, luzerne en sorchum geteeld. Alle grond kan worden geirrigeerd. Alleen in de zomer wordt er maar op een kwart van de grond gebruikt (en geirrigeerd) omdat het veel te warm is en andere te veel water kost om alles te laten groeien. De rest van de gewassen verdorren dus in de zomer en die perselen worden in de herfst (maart/april) opnieuw ingezaaid.

Wat de hitte betreft, die heb ik in de eerste week wel ervaren, elke dag werd het meer dan 40 graden en we hebben zelf twee dagen van 45 graden gehad. Op zo’n dagen werk je niet heel veel, gelukkig is het nu wat aangenamer weer (zonnig, 25 tot 30 graden). Mijn werk op dit moment voornamelijk uit melken en verder allerlei hand en span diensten. Komende weken zijn we hier voornamelijk bezig met de velden klaar te maken en onderhoud aan de irrigatiekanalen zodat deze straks weer kunnen worden ingezaaid. De melktijden zijn 5 uur ’s ochtends en 15 uur ’s middags. Dat betekend dus elke ochtend op tijd eruit en ’s avonds vaak weer op tijd te bed, maar eigenlijk vind ik dat helemaal niet erg en het werk bevalt goed. Ik heb niet het gevoel dat ik hier alweer een maand zit dus de tijd vliegt.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Strathmerton

Dirk

2 november vertrokken naar Australië voor onbepaalde tijd om te reizen en te werken. Beginnen in Australië en we zien wel hoe lang ik weg blijf en waar de reis naar toe gaat.

Actief sinds 21 Nov. 2013
Verslag gelezen: 179
Totaal aantal bezoekers 5316

Voorgaande reizen:

02 November 2013 - 30 November -0001

Australië

Landen bezocht: